Wij

 Dit is mijn gezin, letterlijk de mengelmoes van ons DNA.

 

Ooit kreeg ik de vraag om ons gezin voor te stellen met een wapenschil om de waarden waar we voor staan samen te vatten. Dit zou ik tonen: het vluchtige kiekje van de restanten na een knipmarathon bij ons thuis, een stresslozere oplossing dan een entertainende kapperinvasie.

 

De zwartgrijze papalokken met zilveren glinsteringen in contrast met de witblonde speelse peuterkrullen, die ongelofelijke gelijkenissen bij me oproepen maar soms hetzelfde effect hebben op elkaar als de kleuren doen uitschijnen. De bruine schakeringen in het midden zijn letterlijk een mix van mijn oudste dochter en mezelf, wat ik soms ook in onze karakters herken. Mijn kastanje lokken centraal, toevallig ook mijn plaats in ons gezin, zoals bij vele mama's.

 

Ook de vorm is niet willekeurig gekozen: ik geloof graag dat humor, liefde, graag zien en quality time met elkaar onze belangrijke waarden zijn. Er wordt veel geknuffeld en gezoend. Mijn man en ik kunnen ook niet meer zorgeloos staan knuffelen of zoenen zonder dat een dochter zich ertussen wringt om mee te genieten. Die imperfecte vorm met warrige krullen staan symbool voor onze, meestal gecontroleerde, chaos met een kwinkslag. Er wordt bij ons thuis veel gelachen en plezier gemaakt (en als het even kan geef ik liefst mijn neiging tot perfectie niet door aan mijn nageslacht).

 

Vooraleer dit teveel als een ideaal plaatje klinkt: met onze vier sterke karakters spat het vuurwerk soms in het rond, zowel qua creativiteit als temperament. Ja, 't ziet er ook wel een zootje ongeregeld uit maar het zijn wij wel ten voeten uit, beken ik trots. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0