Mijn verhaal

Mijn verhaal is geen toeval, zoals zoveel in deze wereld.... 

 

Een mens krijgt kansen in het leven om zichzelf te overstijgen, drempels te overwinnen. Mij is het gelukt, eens ik mijn leven in eigen handen nam, om het te sturen naar mijn versie van een gelukkig leven.

 

Gezegend met alle sterke vrouwen in mijn leven, vroeger en nu, inspireren ze me om de beste versie van mezelf te leven. Elk op haar eigen manier, elk met haar eigen waarden en eigenaardigheden - want die met een hoek af zijn meestal de interessantste - toonden ze hoe het ook kan en mag om het vervolgens op mijn eigen manier te durven, te proberen, mijn eigen weg in te slaan.  Want dat is het mooie: je kiest en volgt de voorbeelden die je het meest tot je spreken.

 

Op de moeilijke momenten in mijn leven kwam ik mezelf tegen, won mijn eigenzinnigheid 

het van mijn faalangst en met elke overwonnen hindernis werd ik sterker, kwam ik dichter bij mezelf te staan.

 

‘Onveilig gehecht’ volgens de literatuur. In mijn volwassenheid kregen de moeilijkheden uit m’n jeugd een rustplaats, het moederschap werkte het geheel af met een laagje mildheid er bovenop. Want door mijn verleden ben ik geworden wie ik nu ben, bleef het kind in mij bewaard. Nooit zal ik vergeten hoe het voelde een kind te zijn, en dat ‘weten’ maakt me een bewustere vrouw en moeder. Nu sta ik gelukkig en bewust in het leven, trots op wie ik ben en wat ik met mijn leven doe. Het durven loslaten van mijn zekerheden en puur op gevoel het onbekende instappen is het engste en moeilijkste wat ik ooit deed. Opnieuw en opnieuw. Maar het bracht me telkens dichter bij het waarmaken van mijn dromen: de creativiteit verkiezen boven financiële zekerheid, dit relaas neerschrijven en doorgeven aan mijn dochters, de sterke mini - vrouwen voor wie ik een lichtend voorbeeld wil zijn van hoe het anders kan en mag. Ik wil hun sterke vrouw zijn zoals velen voor mij waren, mijn lichtende voorbeelden, waar ik trots op ben te kennen en gekend te hebben.

 

Mijn verhaal is amper halverwege, het vervolg een stap in het duister maar ik heb vertrouwen: mijn verhaal is geen toeval, zoals zoveel in deze wereld...