Meester Dirk versus corona

Sinds maandag 16 maart 2020 maakte meester Dirk voor het eerst in zijn lange carrière iets vreemds mee in zijn klas: ze is volledig leeg, geen kind op de banken te bespeuren. Spijbelt de hele klas om mee te doen aan een klimaatmars? 

Nee, het coronavirus woedt door ons land en zo snel dat de scholen dicht zijn. Maar wat mist hij zijn kinderen! Af en toe belt hij zijn leerlingen eens op om te horen hoe het met hen gaat. Als een leerling jarig is, verrast hij die met een extra telefoontje. Zo vergaat het ook Kaat. Als zij ineens antwoordt aan de telefoon: ‘hespenrolletjes in kaassaus’ schiet haar mama in de lach, weer een geheim lievelingsgerecht prijsgegeven aan meester Dirk.

 

De enige levende zielen tegen wie meester Dirk nog kan praten in zijn klas zijn de vissen in zijn aquarium. Maar ze beantwoorden zijn inspirerende lessen met een ongeïnteresseerde ‘blub’.  En daar heeft hij dus schoon genoeg van: de dagen van de vissen zijn geteld! Tijd is om ze te verloten in zijn tombola. Wanneer meester Dirk plots smileys uitdeelt op lege banken beginnen zijn collega’s te twijfelen of hij ook besmet is met het coronavirus. Maar nee, meester is nog goed bij de les, meer zelfs: hij controleert of zijn leerlingen thuis ook flink de taken maken, blijven lezen en dus tombolalotjes sparen. Op vrijdag valt steevast een mailtje in alle ouders’ virtuele bus met de namen van de winnaars van de tombola. Ja, alles om die vissen buiten te krijgen dus... nood breekt wet: meester Dirk start een bijberoep. Vermomd als leraar tijdens de lesuren vervoert hij in zijn onopvallende automobiel als illegale koerier (want het zijn eigenlijk geen noodzakelijke verplaatsingen behalve in meester Dirks hoofd) vis- en schaaldieren (zonder de schaaldieren). Op afspraak komt hij netjes een zakje vis afgeven aan de trotse winnaar van de week. Ssst, vertel het niet verder want was de politie hem tegengekomen met zijn vis hadden ze hem misschien wandelen gestuurd… En zo maakt meester Dirk, in ware Sinterklaasstijl, zijn leerlingen gelukkig.

 

Als dit virus hardnekkiger blijkt dan gedacht wordt meester Dirk blootgesteld aan ‘pre-teaching’ en betreedt hij de nieuwe wereld van Teams. Na wat zoeken, verdwalen, verder zoeken… vindt hij zijn weg naar zijn leerlingen. Maar ook bij de leerlingen thuis loopt het pre-teachen niet altijd over een leien dakje: een taak wordt niet online gevonden en dus gemaakt... Meester Dirks antwoord luidt bemoedigend: ‘Probeer eens alle knopjes uit’. Deze situatie komt aan Wilmès’ oren en dwingt de Nationale Veiligheidsraad tot drastische maatregelen: de scholen moéten terug open. Vraag hem niet hoe hij het deed, maar meester Dirk speelde het klaar!