Wie ben jij, lieve lezer?

 

 

Je hebt het waarschijnlijk onmiddellijk naar je onderbewustzijn verbannen maar een hele tijd geleden liet ik een anonieme enquête op je los om je persoonlijkheid te doorgronden en je donkerste kantjes te onthullen...

 

Gebaseerd op de ingevulde enquêtes die hun weg naar me terug vonden laat ik me nu verleiden tot overgeneraliserende conclusies zoals in onze maatschappij aan de lopende band gebeurt: uit bevindingen bij een testgroep van 1 000 mensen conclusies trekken voor de volledige bevolking. Lijkt me leuk :) , al verstop ik me niet achter de brede rug van ‘de wetenschap’. Nee, ik geef het al bij voorbaat toe: ik doe beroep op mijn recht op vrije meningsvorming (en je weet dat dat bij mij enkele vreemde, onnavolgbare kronkels inhoudt). Gezien alle ingestuurde antwoorden van vrouwelijke lezers kwamen die in de zorg werken, start ik alvast met deze allereerste veralgemening door jullie allemaal aan te spreken als 'zorgwekkende'  oeps... 'zorgende lezeressen'.

Zoals een waarzegster met één blik op jou je volledige persoonlijkheid en toekomst beweert te kunnen lezen, waag ik me ook aan enkele gewaagde uitspraken. So sit back and relax of klamp je je maar beter vast aan je stoel? Wie zal het zeggen...

 

Lieve lezer

 

Afgaande op het aantal ontvangen enquêtes leid ik af dat jij je niet graag als proefkonijn laat gebruiken en         dus een alles behalve leeghoofdige, slaafs volgzame lezer bent. Iets wat ik normaal gezien luidkeels bejubel     maar me nu uiteraard beklaagd heb (maar me nu meer ruimte geeft voor vrije interpretatie, zoals veel   gerenomeerde dagbladen zoals Dag Allemaal, Story en Blik ook doen, dus ik mag me nu al bij het summum van de Vlaamse topjournalistiek rekenen). Aan de lezers die wél deelgenomen hebben: bedankt om de moedige beslissing te nemen (alleen tegenover mij) uit de anonimiteit te treden en me zo te helpen mijn lezerspubliek een gezicht te geven! Aan de andere, stille genieters: vaak reageren jullie wel met een mailtje of sms om me te laten voelen dat je meeleeft of mijn schrijfsels wel kan smaken, waarvoor dank!

  

1. Jij bent de levende Elsa uit Frozen, dé inspiratiebron van Disney (maar dan zonder royalty's waardoor je nog     steeds je job in de zorg nodig hebt om je rekeningen te betalen maar nog steeds in de running blijft voor de       volgende kandidatuur van Moeder Theresa), je ademt het uit op de werkvloer terwijl je hagel en sneeuw uit       je handen op de grond laat kletteren: LAAT HET LOS! (nu ik erover nadenk: behoorlijk gevaarlijk eigenlijk,           zo'n koele kikker die naar believen met ijs in het rond kan schieten op de werkvloer, misschien vorm je toch       een gevaar voor de maatschappij en eindig je ook in TAVA *... euh een kerker)

    * ruimte om een persoon te isoleren in geval van gevaar voor zichzelf of anderen tot hij of zij bedaard is

 2. Jij bent een mooi mens, van buiten en van binnen, met een sterk gevoel voor humor als  

      relativeringsvermogen in deze zeer prestatiegerichte, stressvolle wereld. Je humoristische kijk op het leven

      straalt van je af en laat je ook makkelijk de humor spotten in het alledaagse leven en in jezelf waardoor

      je jezelf met een grove korrel zout durft te nemen en je eigen stoten soms als eerste op de korrel neemt.

 

3.   2/3e van het aan deze enquête deelnemende vrouwelijk schoon blijkt mannen op hun duimpje te kennen           en gebruikt deze achtergrondinformatie mogelijk tijdens ondervragingen om hun argumenten kracht bij te

      zetten. 1/3e blijkt toch iets naïever in het leven te staan, bij sommigen blijkt er toch een Frozen Anna'tje

      in hen te schuilen.

 

4.  Als op-en-top vrouw bestier je vlot de grootste wereldproblemen in je hoofd waardoor een carrière switch          als diplomaat in Camp David je ijzersterke troef blijft moest je toch uitgekeken raken op je job.  Enige

     nadeel is dat de binnenkant van je hoofd soms aanvoelt als Syrië in al zijn destructieve chaos.

 

5.  Twee derde van de deelneemsters blijkt al eens (of meermaals) succesvol beduveld te zijn en dienen

     dringend hun leugendetector - gen te finetunen (of systematisch waarheidsserum toe te voegen aan hun

     geliefde zijn of haar drankje) There is always a way...

 

6.  Nee, jij was duidelijk nooit een van een tutu dromende tuttebel (oh, wacht eens even, ik was dat wel dus ik

     behoor duidelijk zelf niet tot mijn lezersprofiel) maar een vrouw met ballen aan haar lijf.

 

7.  Oké, hier was enige verdeeldheid. Je bent duidelijk een kritische lezer die niet zomaar alles voor waar                 aanneemt wat ze voorgeschoteld krijgt en ijzersterke argumenten vraagt vooraleer ze haar mening herziet.

      Of die nog zit te wachten op haar prince charming, het Anna - gen is sterker dan ik dacht! (Ja, sorry voor de       Frozen-brainwash maar dat is het pijnlijke gevolg van twee jonge dochters in huis te hebben) Persoonlijk           wil ik die uitspraak nuanceren tot: 'Every woman has the exact love life she is programmed for.'  Voor een           woordje uitleg verwijs ik graag naar Rika Ponnets boek: 'Blijf bij mij'

 

8.  Vanwege de algehele verdeeldheid mogen we stellen dat ons inzicht in de mannelijke psyche troebel is,

      misschien werpt een workshop of cursus over hoe het mannelijk brein werkt wat licht in de duisternis.  

 

9. Twee derde van de deelnemende proefkonijnen blijkt ongeschonden haar jeugd overleefd te hebben. Hoera!

 

10. Als afsluiter: Jij bent een ondernemende vrouw die weet wat ze wil en die niet terugdeinst haar handen uit

      de mouwen te steken om haar dromen te realiseren.

 

Wil je deze resultaten alsnog op stereotype vrouwelijke wijze  manipuleren?

 

Tot slot een ode aan één van die straffe madammen die haar leven (of toch alvast haar reputatie) waagde door aan deze enquête deel te nemen:

There's no place like work,

if you have deo from a panthercollegue...